Financiranje domoljubnih in veteranskih organizacij

16. julij 2013 - SPOROČILO ZA JAVNOST

Financiranje domoljubnih in veteranskih organizacij s strani države oz. lokalnih skupnosti ni sistemsko urejeno. Pravne podlage so različne - sklepi vlade, Zakon o vojnih veteranih, Zakon o vojnih invalidih, Zakon o žrtvah vojnega nasilja, itd. Pri tem so najbolj sporni kriteriji, ki jih pravzaprav ni. Analiza prejetih sredstev bi pokazala, da je v samostojni Republiki Sloveniji največ sredstev prejela ZZB. Sredstva so se delila na podlagi diskrecije vsakokratnega ministra za delo, družino in socialne zadeve oziroma po politični odločitvi v Državnem zboru ob sprejemanja državnega proračuna. V zadnjem obdobju (7 let) sta največ denarja (dve tretjini vsega denarja za domoljubne in veteranske organizacije) prejeli ZZB NOB in ZVVS (po cca. pol milijona evrov letno), ostalih 12 organizacij pa si je razdelilo skupaj cca. pol milijona evrov letno. ZVVS je začela prejemati enakovreden delež glede na ZZB v letu 2005, nato pa obdržala ta delež tako, da je začela prevzemati vrednote nekega drugega obdobja in neke druge države, sodelovala na javnih shodih v podporo levi politični opciji ter sodelovala na "pouličnih'' revolucijah za odstranitev vlade Janeza Janše.

Problematika financiranja domoljubnih in veteranskih organizacij je zelo kompleksna, saj iz obdobja osamosvojitve in vojne za Slovenijo obstajajo štiri zveze oziroma društva (ZVVS, Sever, Zveza Moris in VSO), obdobje druge svetovne vojne pa ima še vedno dominantno ZZB in odrinjeno Novo zavezo. Tovariši obvladujejo načelo "deli in vladaj". Prav tako leva politična opcija ne jemlje privilegijev svoji volilni bazi, desno sredinska vlada pa je veteranom 1991 odvzela še tisti minimum, ki so ga imeli po 50-em letu.

Teoretično bi morala biti sredstva iz državnega proračuna razdeljena po zgodovinskih obdobjih, najmlajše bi moralo dobiti največ (1990-1991), najstarejše pa najmanj. Težava je tudi v razumevanju pojma "delovanje v javnem interesu". Zagotovo ni mogoče dajati sredstev nevladnim organizacijam, da izvajajo aktivnosti v podporo neki politični ali katerikoli opciji. Pri razdeljevanju sredstev bi bilo potrebno upoštevati tudi materialno stanje, saj imajo npr. ZZB, vojni invalidi kar nekaj nepremičnin še iz časa, ko so bile to družbeno politične organizacije.

Vse to so naplavine nerešenega statusa takoj ob osamosvojitvi. Tovariši so si svoje privilegije legalizirali in od njih ne odstopajo.

Združenje za vrednote slovenske osamosvojitve (VSO)